موسسه ماد دانش پژوهان

ساخت وبلاگ

افیلیشن چیست؟

افیلیشن به زبان ساده یعنی وابستگی سازمانی. یعنی شما از سمت کدام مرکز علمی و دانشگاهی مقاله می فرستید.

آیا می توانیم از این قسمت صرفه نظر کنیم و ننویسیم؟

پاسخ: به هیچ وجه، حتما باید نوشته شود، افیلیشن به نوعی به مقاله شما هویت می دهد و هیچ ژورنالی بدون افیلیشن مقاله شما را نخواهد پذیرفت.

آیا در نگارش افیلیشن حتما باید دانشگاه محل تحصیل و یا محل تدریس خود را بنویسیم؟

پاسخ: خیر اجباری نیست، ولی بهتر هست دانشگاه محل تحصیل و یا اشتغال خودت را بنویسید تا بتوانید از امتیازاتی که این دانشگاه بخاطر چاپ مقاله در اختیارتان قرار می دهد استفاده نمایید.

 

نحوه نوشتن نشانی Affiliation

افیلیشن نویسندگان یا مؤلفان مقاله های ISI، ISC، Pubmed، Scopus، علمی و پژوهشی و کنفرانسی:

رعایت اصول نگارش نشانی نویسندگان هرچند ساده است اما غالبا نادیده گرفته می شود. در نتیجه مولفین نمی توانند همیشه با نشانی ها مرتبط شوند. اما اغلب این شیوه و سبک ژورنال مربوطه بوده است که باعث ایجاد سردرگمی می شود و نه اشتباهات مولف.

به همراه هر مولف، یک نشانی داده می شود (نام و نشانی موسسه یا آزمایشگاهی که تحقیق در آن انجام شده است). اگر پیش از چاپ مقاله، مولف به نشانی متفاوتی نقل مکان کرده است، نشانی جدید باید در پانوشت «نشانی فعلی» ذکر شود.

به هنگام فهرست بندی دو یا چند مولف که هریک در موسسه ای متفاوت هستند، نشانی ها باید به همان ترتیب برای مولفین لیست شوند. مشکل اصلی زمانی ایجاد می شود که مقاله ای توسط مثلا سه مولف از دو موسسه منتشر می شود. در چنین مواردی، نام و نشانی هر مولف باید شامل تخصیص مناسبی نظیر علایم a، b یا c پس از نام و پیش از (یا پس از) نشانی صحیح باشد.

این روش غالبا برای خوانندگانی که ممکن است بخواهند بدانند که آیا R.Jones در دانشگاه آکسفورد یا در هاروارد است، مفید می باشد. هویت مشخص مولفین و نشانی های آن ها هم چنین از اهمیت زیادی برای پایگاه داده ها برخوردار می باشد. برای این که این سرویس ها بتوانند به درستی کار کنند، آن ها باید بدانند که آیا مقاله منتشر شده توسط  J.Jones از دانشگاه ایالتی آیوا یاتوسط J.Jone از دانشگاه کورنل یا J.Jone از دانشگاه کمبریج در انگلستان نوشته شده است. تنها زمانی که مولفین بتوانند به طور صحیح شناسایی شوند، امکان گروه بندی آثار و مقالات منتشر شده آن ها در نمایه های استنادی وجود دارد.

به خاطر آورید که نشانی برای دو منظور استفاده می شود. اول این که به شناسایی مولف کمک می کند و دیگر این که نحوه تماس و برقراری ارتباط با او را نشان می دهد. به دلیل این که محققین اینک تا حد زیادی از طریق پست الکترونیکی ارتباط برقرار می کنند، نشانی ایمیل معمولا باید حداقل برای مولفی که پرس و جو های در مورد مقاله وی باید اطلاع رسانی شود، ذکر شود. بعضی ژورنال ها از علایم ستاره (*) پانویس ها یا تقدیر و سپاسگزاری برای شناسایی این شخص استفاده می کنند. مولفین باید از سیاست ژورنال در این ارتباطات آگاهی داشته باشند و باید پیشاپیش تصمیم بگیرند که کدام مولف باید این نقش را ایفا کند.

 

نمونه نوشتن نشانی ها یا افیلیشن های صحیح در دانشگاه های ایران به زبان انگلیسی در مقالات ISI:

- طبق آیین نامه تشویق مقالات وزارت علوم:

 Department of …, Faculty of …, University of…., …, Iran.

Department of Public Management, Faculty of Management, University of Guilan, Rasht, Iran.

Department of Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran

 

- نحوه نگارش صحیح افلیشن مقاله در دانشگاه آزاد اسلامی:

 Department of …, Faculty of …, … Branch, Islamic Azad University, …, Iran.

Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

 

- نحوه نگارش افلیشن مقاله در دانشگاه پیام نور به فارسی:

مرتبه علمی، نام گروه علمی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۱۹۳۹۵-۳۶۹۷، تهران، ایران

 - نحوه نگارش افلیشن مقاله در دانشگاه پیام نور به انگلیسی:

Department of…, Payame Noor University (PNU), P.O. Box, 19395-3697, Tehran, Iran

 

 

روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02144268545

پیامک: 50002357

شبکه های اجتماعی تلگرام – واتس اپ – ایمو:  09102340118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

ایمیل: [email protected]

موسسه ماد دانش پژوهان...
ما را در سایت موسسه ماد دانش پژوهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محسن احمدی 118daneshgah بازدید : 104 تاريخ : سه شنبه 25 تير 1398 ساعت: 18:59

مجلات ISI به مجلاتی گفته می شود که در موسسه اطلاعات علمی تامسون (ISI) نمایه می شوند. موسسه ISI لیست تمامی مجلاتی را که در این موسسه نمایه می شود در یک دیتابیس تحت وب عرضه کرده است.

در صورتی که نام مجله و ISSN آن را داشته باشید می توانید به جستجوی آن نشریه در بانک اطلاعاتی فوق که نرم افزاری تحت وب است بپردازید. اگر نام مجله در لیست موسسه ISI وجود داشت، مجله را ISI می نامیم.

به عنوان مثال جهت بررسی ISI بودن مجله ای با عنوان:

Open Joual of Ecology

 با ISSN: 2162-1985، به ترتیب زیر عمل می کنیم:

ابتدا به بخش Master Joual List موسسه ISI بروید،در لینک زیر:

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl

 

و در بخش جستجو، نوع جستجو ( Search Type ) را بر روی ISSN قرار دهید و در بخش Search Terms، شماره شناسه بین المللی (ISSN) مجله را وارد نمایید و بر روی SEARCH کلیک نمایید.

 اگر مجله در موسسه ISI نمایه شده باشد در صفحه بعد مشخصات آن ظاهر می شود.

 

Master Joual List - IP & Science - Thomson Reuters

The Master Joual List includes all joual titles covered in Web of Science.  Search all databases for free.

 

روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02144268545

پیامک: 50002357

شبکه های اجتماعی تلگرام – واتس اپ – ایمو:  09102340118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

ایمیل: [email protected]

لینکدین: http://tiny.cc/o74xwy

موسسه ماد دانش پژوهان...
ما را در سایت موسسه ماد دانش پژوهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محسن احمدی 118daneshgah بازدید : 133 تاريخ : سه شنبه 25 تير 1398 ساعت: 18:58

همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی-پژوهشی، از نظر سطح برگزاری در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی، بین‌المللی و دانشجویی برگزار می‌شوند. برای این که کنفرانس در هر یک از رده‌های فوق قرار بگیرد، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد.

از نظر تعریف عمومی می‌توان گفت که همایش، گردهمایی است رسمی، متشکل از متخصصین و افراد با تجربه که در آن ضمن طرح تازه‌های علمی، نتایج تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در موضوع علمی مشخص به‌صورت ارائه مقاله، سخنرانی و پوستر برگزار می‌گردد و نتایج و دستاوردهای کنفرانس، به‌صورت عمومی و رسمی منتشر گردد. کنگره دارای سخنرانان متعدد بوده و به‌صورت دوره ای از یک تا پنج سال یک‌بار تکرار می‌گردد. طول مدت کنگره معمولاً سه روز یا بیشتر می‌باشد. برای برگزاری هر کنگره تشکیل تعدادی کمیتۀ تخصصی ضرورت دارد.

از نظر نام‌گذاری از واژه‌های متعددی مانند کنفرانس، همایش، گردهمایی، سمینار، کنگره، و سمپوزیوم استفاده می‌شود که از نظر فنی و اجرایی در حال حاضر در کشور ایران هیچ تفاوتی در این عناوین وجود ندارد و تعریف دقیق و مشخصی برای این واژه‌ها انجام نپذیرفته است. لذا از نظر برگزاری، به‌صورت مشخص و صریح می‌توان گفت که هیچ تفاوتی بین انتخاب واژه‌ها و عبارات فوق وجود ندارد و استفاده از عنوان کنگره، نشان‌دهندۀ بزرگ‌تر بودن یا کوچک‌تر بودن و یا سطح اعتبار نیست. در پایگاه مرجع برگزاری کنفرانس‌ها نیز، از کلیه عبارات فوق برای اشاره به یک جمع علمی استفاده می‌شود.

 

الف) همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی:

مصادیق عینی بین‌المللی شدن یک کنفرانس عبارتند از:

1- محورهای کنفرانس صرفا متمرکز بر معضلات داخلی نباشد.

۲- انجمن‌ها و تشکل‌های بین‌المللی، کنفرانس را همراهی کرده باشند.

۳- درصدی از مقالات از خارج از کشور ارسال شده باشد.

۴- زبان رسمی کنفرانس، انگلیسی باشد.

۵- کتاب مجموعه مقالات، انگلیسی باشد.

۶- مستندات تبلیغاتی انگلیسی هم‌ارز مستندات تبلیغاتی فارسی باشد.

۷- در نشریات معتبر بین‌المللی آگهی کنفرانس درج گردد.

۸- کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصان غیرداخلی ارائه گردد.

۹- کنفرانس، شرکت‌کنندۀ غیر ایرانی داشته باشد

۱۰- عنوان کنفرانس در وب سایت‌ها و دایرکتوری‌های بین‌المللی قرار گیرد.

۱۱- کنفرانس، حامیان رسانه‌ای بین‌المللی هم داشته باشد.

۱۲- کنفرانس، داوران بین‌المللی هم داشته باشد.

۱۳- وب‌سایت کنفرانس هم بخش فارسی و هم انگلیسی داشته باشد.

 

ب) همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی:

کنفرانس‌هایی که از نظر علمی و دریافت مقالات یا شرکت‌کنندگان جنبۀ کشوری داشته و برگزارکنندگان آن حداقل در سطح منطقه‌ای فعالیت نموده و یا نتایج آن در سطح ملی قابل ارائه شده باشد، ملی خواهد بود.

نکته قابل ذکر این است که ارزش و اعتبار همایش‌های بین‌المللی بیشتر از همایش‌های ملی است.

 

روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02144268545

پیامک: 50002357

شبکه های اجتماعی تلگرام – واتس اپ – ایمو:  09102340118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

ایمیل: [email protected]

لینکدین: http://tiny.cc/o74xwy

موسسه ماد دانش پژوهان...
ما را در سایت موسسه ماد دانش پژوهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محسن احمدی 118daneshgah بازدید : 132 تاريخ : سه شنبه 18 تير 1398 ساعت: 13:16

در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آن‌ها از سوی یکی از سه ارگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و حوزۀ علمیه تعیین می‌شود و به ترتیب اعتبار عبارتند از:

 

• مجلات علمی-پژوهشی:

هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه‌ای در موضوعی از موضوع‌های علمی، از طریق مطالعه‌ای نظام‌مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده‌های طبیعی به‌دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آن‌ها به کاربردها، روش‌ها، و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن‌آوری منجر گردد، علمی-پژوهشی قلمداد می‌شود. در واقع هدف اصلی مقالۀ علمی-پژوهشی ایجاد یک استدلال است. یکی از بخش‌های چنین مقاله‌ای مرور ادبیات است. در یک مقالۀ علمی-پژوهشی، ادبیات به‌عنوان اساس و بنیان کار ارائه می‌شود و بینش جدیدی را که پژوهشگر به دنبال ایجاد آن است، پشتیبانی می‌کند. مخاطبین اصلی این گونه مجلات پژوهشی، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد، و پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی، و تولیدی هستند.

 

• مجلات علمی-ترویجی:

یک مقالۀ علمی-ترویجی یا مرور ادبیات، اطلاعات منتشرشده در حوزۀ یک موضوع به خصوص در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. مقالۀ علمی-ترویجی (مرور ادبیات) می‌تواند خلاصه‌ای از مقالات و منابع موجود باشد، اما معمولاً سازماندهی خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را ترکیب می‌کند و اطلاعات را در ساختاری نو ارائه می‌دهد. مقالۀ علمی-ترویجی می‌تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزۀ مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند. مقالۀ علمی-ترویجی بسته به موقعیت ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب‌ترین و مربوط ‌ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند. این مقالات بر پایۀ جابهجایی، تلفیق، و ترکیب دانش موجود تهیه می‌شوند و معمولاً به روشن شدن زوایای مسالهای کمک مینمایند. از این گونه مقالات میتوان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمهای، تحلیلی اشاره کرد. به لحاظ ارزش علمی در بین مقالات، در این مقالههای تحلیلی ارزش و اعتبار بالاتری دارند، اما هدف یک مقالۀ علمی-ترویجی خلاصه کردن و استنتاج مباحث و ایده‌های دیگران است، بدون این که پژوهشگر چیز جدیدی به آن اضافه کند. این گونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه‌ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش‌آموزان سال‌های بالای دبیرستان‌ها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین، و افراد دارای تحصیلات غیرکلاسیک ارائه می‌دهند.

 

• مجلات علمی-تخصصی:

این مجلات معمولاً وابسته به برخی سازمان‌ها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می‌کنند و نویسندگان مختلف می‌توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که این مجلات معمولاً هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگان‌های زیربط مانند وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و یا حوزۀ علمیه دریافت نکرده‌اند و صرفاً به‌منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی‌های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه‌های تخصصی به چاپ مطالب می‌پردازند. مانند مجله علمی-‌تخصصی رشد که وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده و به فعالیت در زمینۀ مباحث آموزشی می‌پردازد.

 

روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02144268545

پیامک: 50002357

شبکه های اجتماعی تلگرام – واتس اپ – ایمو:  09102340118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

ایمیل: [email protected]

لینکدین: http://tiny.cc/o74xwy

موسسه ماد دانش پژوهان...
ما را در سایت موسسه ماد دانش پژوهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محسن احمدی 118daneshgah بازدید : 107 تاريخ : سه شنبه 18 تير 1398 ساعت: 13:15

رتبه‌بندی ژورنال های بین‌المللی و داخلی از نظر اعتبار و امتیاز:

اگر بخواهیم مجلات بین‌ا‌لمللی را از نظر درجه و اعتبار بررسی کنیم، بایستی تفاوت مؤسسات اصلی نمایه‌کننده (ایندکس) مجلات را بدانیم. در حالت کلی چهار ایندکس کننده معتبر بین‌المللی در علوم مختلف عبارتند از :

شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters

شرکت الزویر (Scopus

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC

پابمد(پزشکی) (PubMed).

 

• مجلات تامسون (ISI):

شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) یک شرکت چند ملیتی رسانه‌های گروهی است که زیر مجموعه‌هایی دارد که یکی از این زیر مجموعه‌ها پایگاه Web of Science می‌باشد. پایگاه (Web of Science (WoSS یک نمایۀ استنادی علمی است که توسط تامسون رویترز ایجاد شده است که جستجوی استنادی جامع را فراهم می‌کند. به‌صورت عامیانه و متداول مقالاتی که در این پایگاه نمایه می‌شوند، به مقالات ISI شهرت یافته‌اند. WoS دو نوع مجله دارد که یکی دارای ایمپکت فاکتور بوده و دیگری بدون ایمپکت فاکتور هستند. به مجلاتی از WoS که دارای ایمپکت فاکتور هستند مجلات JCR گفته می‌شود و به مجلات بدون ایمپکت فاکتور، مجلات ISI Listed گویند.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه تامسون می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl

• مجلات اسکوپوس (Scopus):

اسکوپوس یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌شده ‌است که اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۲۵ میلیون سند را در خود جمع‌آوری کرده‌است. اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود ۵۰۰۰ ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده ‌است. در مجموع اسکوپوس اطلاعات ۱۶۵۰۰۰ مجلۀ علمی-پژوهشی را در خود نمایه کرده‌است. اسکوپوس (Scopus) یکی از محصولات شرکت الزویر (Elsevier) است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارد.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه اسکوپوس می‌توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.scimagojr.com/joualsearch.php

• مجلات پابمد (PubMed):

پاب‌مد (PubMed) مهم‌ترین ابزار برای جستجوی پایگاه داده‌های آزاد (دیتابیس) مدلاین است، که حاوی اطلاعات بیبلیوگرافی پژوهشی برای تمام رشته‌های علوم پزشکی و زیست‌شناسی است. این دیتابیس تا سال ۲۰۰۸ حاوی ۱۷ میلیون عنوان بود که قدیمی‌ترین آن‌ها به سال ۱۸۶۵ باز می‌گردد. پابمد مجموعه‌ای از اطلاعات کیفی مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری و سایر نهادها و سازمان‌های دولتی حوزۀ سلامت ایالات متحده آمریکا است. این دیتابیس به‌طور رایگان برای جهانیان قابل دسترس است.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پابمد می‌توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog

• مجلات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC):

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یک سامانۀ اطلاع‌رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی براساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می‌باشد. پس از تامسون و اسکوپوس، ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می‌شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پایگاه ISC می‌توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en

 

اکنون پس از بررسی اجمالی ایندکس‌های معتبر بین‌المللی، لازم است تا با ارزش و اعتبار این ایندکس‌ها در ایران آشنا شویم، که ما در این قسمت ایندکس‌ها را از بهترین به بدترین، به چهار سطح A+ و A و B و C تقسیم‌بندی می کنیم.

 

روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02144268545

پیامک: 50002357

شبکه های اجتماعی تلگرام – واتس اپ – ایمو:  09102340118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

ایمیل: [email protected]

لینکدین: http://tiny.cc/o74xwy

موسسه ماد دانش پژوهان...
ما را در سایت موسسه ماد دانش پژوهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محسن احمدی 118daneshgah بازدید : 112 تاريخ : چهارشنبه 12 تير 1398 ساعت: 16:41

بخش های اساسی یک مقاله پژوهشی به ترتیب عبارتند از:

عنوان، اسامی نویسندگان، چکیده، مقدمه، پیشینه تحقیق، روش تحقیق، نتایج، بحث و نتیجه گیری و منابع.

عنوان:

عنوان مقاله باید متناسب با موضوع، اهداف و نتایج پژوهش باشد و بتواند موضوع پژوهش را به طور خلاصه برای خواننده ارائه کند و تا حد امکان جامع و مانع و روشن باشد.

اسامی نویسندگان:

اسامی نویسندگان در زیر عنوان مقاله درج می شود که عموماً شامل نام و نام خانوادگی به همراه مرتبه علمی آن هاست.

چکیده:

عصاره مقاله پژوهشی است که با خواندن آن اطلاعات اساسی در خصوص پژوهش به خواننده منتقل می شود. معمولاً بین 150 تا 400 کلمه است. در چکیده ابتدا موضوع و یا هدف پژوهش توضیح داده می شود. آن گاه روش پژوهش که شامل جامعه، نمونه، روش اجرا، زمان و مکان اجرای پژوهش و ابزار جمع آوری داده ها است توضیح داده می شود و آن گاه شرح تحلیل یا نتایج کلی پژوهش انجام می گیرد.

مقدمه:

نکات اصلی و کلیدی که باید در مقدمه یک مقاله پژوهشی مورد توجه قرار بگیرد عبارتند از: موضوع یا مساله پژوهش، پیشینه پژوهش و هدف از انجام پژوهش که باید به صورت ساده و روشن ارائه شوند در واقع نویسنده باید در مقدمه به موارد ذیل به صورت شفاف بپردازد.

1- ضرورت، اهمیت و هدف از انجام پژوهش 2- تعریف دقیق اصطلاحات و مفاهیم به کار رفته در پژوهش 3- پیشینه پژوهش شامل مبانی نظری و تحقیقات انجام شده قبلی در زمینه پژوهش که در آن نقاط قوت و یا احیاناً ضعف این پژوهش ها تحلیل شود و چگونگی ارتباط آن ها با تحقیق حاضر مشخص گردد و تفاوت تحقیق حاضر با آن ها تبیین شود. 4- اهداف، سوالات یا فرضیاتی که تحقیق در پی پاسخ گویی به آن ها است.

روش تحقیق:

این قسمت از یک مقاله پژوهشی شامل توضیح در مورد نوع تحقیق (هم از جهت هدف در نظر گرفته شده برای پژوهش و هم از نظر روش انجام پژوهش)، متغیرهای مورد مطالعه و چگونگی کنترل آن ها، جامعه، نمونه، حجم نمونه و روش نمونه گیری، ابزار تحقیق و اعتبار واعتماد علمی ابزار تحقیق، روش گردآوری داده ها، نحوه انجام آزمایش ها، روشن نمودن میزان روایی و پایایی ابزار، روش تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون های آماری و سیستم نرم افزاری به کار گرفته شده و توضیح در خصوص چگونگی مراحل انجام پژوهش است.

نتایج تحقیق:

این بخش بر اساس اهداف یا سؤالات ذکر شده در مقدمه بیان می شود و شامل ارائه گزارش یافته های کمی و کیفی حاصل از انجام پژوهش در قالب متن، جدول و نمودار می باشد.

بحث و نتیجه گیری:

در تدوین این بخش از مقاله باید به مباحث زیر به صورت دقیق و خلاصه پرداخته شود.

(1  ذکر اهداف انجام پژوهش. 2) تبیین میزان ارتباط یافته های حاصل از پژوهش با اهداف در نظر گرفته شده از انجام پژوهش. 3) تعمیم پذیری یافته های پژوهش. 4) مقایسه یافته های پژوهش با دیگر تحقیقات انجام شده در ایران و جهان و ذکر دلایل احتمالی برای توافق یا عدم توافق بین نتایج. 5) محدودیت های پژوهش. 6) پیشنهاد برای کاربرد یافته ها و پژوهش های آینده در این خصوص. 7) نتیجه نهایی که از پژوهش حاصل شده است.

منابع:

در هر پژوهشی به منظور تبیین موضوع پژوهش در هریک از قسمت های پژوهش از جمله در مقدمه، پیشینه نظری، نوع پژوهش و ابزار پژوهش و روایی و پایایی ابزار، نظرات و یافته های پژوهشی سایر پژوهشگران نیز به عنوان شاهد بر مدعا آورده می شود و در واقع یکی از ملاک های ارزشیابی یک مقاله علمی چگونگی استفاده از منابع دسته اول و بروز است، هر چه غنای علمی منابع استفاده شده در مقاله بیشتر و بهتر باشد مقاله از استحکام علمی بیشتری برخوردار است.

 

منابع قابل استناد

منابعی که در تنظیم یک مقاله پژوهشی می توان به آن ها استناد و از آن ها استفاده نمود به ترتیب اولویت به شرح ذیل هستند:

  • کتاب های منتشر شده در زمینه پژوهش مورد نظر: هرچه کتاب ها بروزتر و از منابع دانشگاهی و تحقیقاتی شناخته شده تر باشد و از وزن علمی بالاتری برخوردار باشد در پژوهش با اطمینان بیشتری می توان از آن ها استفاده نمود.
  • مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی.
  • پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه ها.
  • مقالات منتشر شده در همایش ها و کنفرانس های علمی معتبر.
  • سایت های علمی شبکه اینترنت.

لازم به ذکر است که مطالب منتشر شده در روزنامه ها و نشریات غیر علمی و غیر تخصصی قابل استناد و یا استفاده در یک پژوهش علمی و یا تنظیم یک مقاله پژوهشی نیستند.

روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02144268545

پیامک: 50002357

شبکه های اجتماعی تلگرام – واتس اپ – ایمو:  09102340118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

ایمیل: [email protected]

لینکدین: http://tiny.cc/o74xwy

موسسه ماد دانش پژوهان...
ما را در سایت موسسه ماد دانش پژوهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محسن احمدی 118daneshgah بازدید : 126 تاريخ : چهارشنبه 12 تير 1398 ساعت: 16:41

نوشتن را با قسمتهای آسان تر شروع کنید…شگفت آور است.

"افراد زیادی بر این باورند که یک پایان نامه باید به ترتیبی نوشته شود که بلافاصله چاپ و خوانده شود". (استل ام.فیلیپس و دی.اس.پاگ، چگونه دکتری بگیریم ۱۹۹۴(

درواقع همه چیزهایی که در مورد نوشتن و تجدید نظر کردن یک تحقیق گفته شده است، برای یک پایان نامه هم به کار میرود. بسیاری از بحث هایی که الان مطرح میشوند، برای پروژه های زیر لیسانس نیز به کار میروند.

 

اهداف پایان نامه

اهداف یک پایان نامه، بسته به نوع درجه (کارشناسی یا دکترا) و موسسه ی سفارش دهنده آن تغییر می کند. یک پایان نامه می تواند با یک یا چند معیار زیر، ارزیابی شود:

 

  • نشان دهد که دانشجو متن تحقیق را خوانده و درک کرده است.
  • فراهم کردن مدرکی که نشان دهد دانشجو قادر به انجام تحقیقات پایه ای است.
  • نشان دهد که دانشجو تحقیق اصلی را انجام داده است.
  • سهم قابل توجهی در آن زمینه نمایش دهد.

ارزشمند است که پایان نامه با آن چه مورد انتظار موسسه ی شماست، هماهنگی داشته باشد.

 

محتوی پایان نامه در موارد زیادی با مقاله تفاوت دارد:

 - یک پایان نامه متکی به خود است. خواننده را به مرجع دیگری برای حل جزئیات یا تحلیل بیشتر، هدایت نمی کند.

- یک پایان نامه به صورت یک کتاب، به فصل ها و سپس به بخش های مختلفی تقسیم می شود.

- ممکن است یک پایان نامه روی بیشتر از یک عنوان متمرکز شود.

- یک پایان نامه معمولا طولانی تر از یک مقاله است.

- اولین خوانندگان (و شاید تنها خوانندگان) یک پایان نامه، داوران آن هستند و آن را دست کم با توجهی که داوران یک مقاله دارند خواهند خواند.

اصولا در یک پایان نامه، باید همه جزئیات تا حد امکان آورده شود. شرح و اثبات مفهوم موضوع و عبارت هایی مانند “ به آسانی نشان داده می شود “ و “ ما برهان را حذف می کنیم “ که ممکن است شک برانگیز باشد، مهم است.

البته ممکن است ممتحنین این قبیل پرسش ها را در طول ارائه از شما بپرسند.

سعی کنید این قبیل سوالات ممتحنین را پیش بینی کنید. این به شما کمک میکند که تصمیم بگیرید از چقدر هر موضوع را بسط دهید.

در یک پایان نامه نباید مطالب غیر ضروری گنجانده شود. ولی نتایجی که معمولا ربطی به پایان نامه ندارند، می توانند در ضمیمه شرح داده شوند. این امر می تواند برای استفاده کننده های بعدی مفید باشد.

هیچ عدد “مطلوبی” از ماکزیمم صفحات که یک پایان نامه از آن پیروی کند وجود ندارد و در طول یک پایان نامه، تغییرات زیادی در تعداد صفحات، با به وجود آمدن موضوع های جدید، به وجود می آید.

در یک فصل و دو فصل اول، مسئله مطرح شده باید به صورت واضح توضیح داده شود. از شما انتظار می رود که به وسیله فراهم کردن یک خلاصه مهم از مطالب مربوطه، یک آگاهی منطقی از کار موجود روی موضوع را بیان کنید.

اگر بیشتر از یک راه حل برای حل مساله وجود دارد، انتخاب روش باید مشخص شود.

در انتهای پایان نامه، نتایج باید با دقت آورده شوند. طرح مسایل حل نشده و جهت های آینده برای تحقیقات، ایده خوبی است.

توجه کنید که یک پایان نامه لزوما نباید ایده های جدید یا نتایج پیشرفته را ارائه دهد.

وقتی که مقاله می نویسید، معمولا در مورد تکنیک های نوشتن بی تجربه هستید. بنابر این اجتناب کردن از ارتکاب غیر عمدی دزدی از تالیفات دیگران، بسیار مهم است.

اگر متنی را کلمه به کلمه از منبعی دیگر می نویسید، باید آن را داخل گیومه بگذارید و منبع آنرا ذکر کنید.

ممتحنین مخصوصا در مورد احتمال اینکه شما دزدی تالیفاتی کرده اید، هوشیار خواهند بود، پس مراقب باشید چنین اشتباهی نکنید.

 

ارائه

هر موسسه ای، قوانین خاص خود را برای ارائه پایان نامه دارد: صفحه، فونت، اندازه حاشیه، فاصله خطوط و طرح روی جلد همه از قوانین خاصی پیروی می کنند که عدم مطابقت پایان نامه با آن ها، ممکن است موجب رد ارائه شما شود.

لازم است صفحات شروع از یک شکل استاندارد پیروی کنند، مثلا شامل قسمت های زیر باشند:

 

  • صفحهء عنوان، شامل اسم نویسنده، عنوان، دانشکده، نوع درجه و سال ارائه باشد.
  • توضیحی در مورد این که این کار در درجه دیگری ارائه نشده است.
  • بیان حق چاپ و مالکیت معنوی اثر.
  • لیستی از یادداشت ها.
  • بیان مختصری از خط مشی تحقیق نویسنده.
  • بیان یک سری تصدیق ها و هدیه ها.
  • جدول محتویات.
  • لیست شکلها.
  • لیست جدولها.

و…ارائه

کتابخانه موسسه شما ممکن است پایان نامه های موفق قبلی را داشته باشد که شما می توانید آن ها را بررسی و با فرمت مورد نظر موسسه تطبیق دهید. اما مد نظر داشته باشید که احتمال دارد قوانین تغییر کرده باشند.

توصیه می شود که نوشتن پایان نامه را خیلی زود شروع کنید. قبل از اینکه دیر شود!

برای شروع می توانید در اوایل ماه های مطالعاتیتان، با پیش نویس چند فصل ابتدایی شروع کنید.

هم چنین باید فورا جمع آوری منابع برای کتاب نامه را شروع کنید.

یکی از دلایل زود شروع کردن نوشتن پیش زمینه ها این است که در شروع کار شما بسیار مجذوب هستید.

بهتر است پایان نامه را مرحله به مرحله در محیط word بنویسید که در هنگام جمع آوری کارتان راحت تر شود.

برخلاف یک مقاله، یک پایان نامه به وسیله ویرایشگر خوانده و تصحیح نمی شود، پس مهم است که قبل از ارائه، چندین بار پایان نامه را بخوانید.

بهتر است استاد پروژه شما و چند تن از دانشجویان نیز پایان نامه شما را بخوانند و نظرشان را بگویند.

دفاع کردن از یک تحقیق و پژوهش انجام شده مثلا پایان نامه

دفاع شفاهی به صورت های مختلف در کشورهای مختلف انجام می گیرد.

شاید مهم ترین قسمت دفاع، خواندن پایان نامه آماده است. ممکن است دفاع، هفته ها یا ماه ها بعد از تسلیم پایان نامه صورت بگیرد.

یکی از اهداف ممتحنین متعاقد کردن خودشان است که خود شما کاری که ادعای انجام دادن آن را می کنید انجام داده اید و آن را فهمیده اید.

مهم است که با دقت به سوال ها گوش کنید و چیزی را که از شما خواسته شده پاسخ دهید. اگر سوال را به درستی متوجه نشدید، از آن ها بخواهید سوالشان را تکرار کنند.

اگر ارائه شما در حدود ۴۰ یا ۵۰ دقیقه است، دقت کنید که زیادی وارد جزئیات نشوید.

در پایان توجه داشته باشید که یک ممتحن، به دقت پایان نامه شما را خوانده و در دفاع حضور داشته تا به اندازه کافی در مورد شما بداند و شما را برای تقاضای کار به مرجعی معرفی کند.

 

روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02144268545

پیامک: 50002357

شبکه های اجتماعی تلگرام – واتس اپ – ایمو:  09102340118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

ایمیل: [email protected]

لینکدین: http://tiny.cc/o74xwy

موسسه ماد دانش پژوهان...
ما را در سایت موسسه ماد دانش پژوهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محسن احمدی 118daneshgah بازدید : 133 تاريخ : چهارشنبه 5 تير 1398 ساعت: 13:25